lørdag den 25. maj 2013

Hvem har en facitliste??

I torsdags havde jeg tid hos en kirurg med speciale i rygkirurg.
Da jeg for, alt for, længe siden har opbrugt min tålmodighed med vores sundhedssystem, havde jeg kontaktet en privatklinik i Hellerup med henblik på udredning af min diskusprolaps. 

Jeg havde både skriftlig diagnose og scanningsbilleder med til lægen. 

Og for første gang i mit yderst lange forløb, fik jeg forklaret for og imod operation. 
Hvilken metode har man bedst resultat af. 
Hvad der præcis er årsagen (fysiologisk) til en diskusprolaps. 
Hvad tidshorisonten og fremtiden er for en diskusprolaps.

Lægen ville gerne, at jeg så tiden an et par uger, inden han ville operere mig (og vi taler om en privatklinik her). 
Årsagen er, at jeg den seneste uge har oplevet en mærkbar bedring i mine nervesmerter. 
Jeg har formået at trappe ud af min morfin. Så pt. ingen smertestillende i øjeblikket.
Jeg har siddet i bilen hele vejen til Hellerup og hjem igen (jeg plejer at ligge ned) og jeg har deltaget i hjemmets madlavning de sidste 2 dage. Bevares med "liggende" pauser.

Men træerne vokser ikke ind i himmelen! 
Jeg har stadig smerter efter ca 45 min i oprejst stilling og må lægge mig ned i længere tid. 
Jeg har stadig smerter, når jeg har siddet mere end 15-20 minutter. 
Jeg kan ikke gå særligt længe ad gangen. 
Pludselige smerte når jeg nyser og hoster.
Så jeg er bare så meget i vildrede. 

Hvis smerterne tiltager (et tilbagefald) så anbefalede lægen en operation, men hvorlænge skal det her vare? Hvor "slemt" skal tilbagefaldet være? Og kan jeg overhoved klare de smerter engang til? 
Og ville en intensiv træning hjælpe mig? 
For sa..... der er så mange spørgsmål og ingen facitliste!

Jeg kan jo ikke være sygemeldt i al evighed og bare "ligge her". 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Powered By Blogger

Blog-arkiv